Registrering i søkemotorer

Her er en innføring i registrering i søkemotorer for vordende webmastere.

Dette er elementært for de fleste av norske webmastere. Men for nye utøvere har vi her de vanligste oppgavene rundt søkemotorregistrering.

1

Skriv ned 10 stikkord

Forestill deg at du er en surfer på jakt etter de tjenester, produkter eller informasjon du tilbyr. Hvilke søkeord ville du bruke i en søkemotor? Skriv dem med.

Spør venner og bekjente om hvilke stikkord de ville bruke for å beskrive ditt nettsted. Skriv dem ned.

Finn fram til de ti beste ordene du nå har på arket foran deg og sett en ring rundt dem.

2

Skriv en setning

Skriv en liten setning på 8-15 ord som best beskriver ditt nettsted - på samme språk som nettstedet ditt er.

Setningen må gjerne inneholde en del av stikkordene du kom fram til i stad.

3

Legg inn metakoder

Imellom <head> og </head> taggene i index-filen din legger du til følgende to tagger:

<meta name="keywords" content ="dine ti stikkord her">

<meta name="description" content="din setning som beskriver nettstedet her">

4

Registrer deg i Kvasir

Gå til www.kvasir.no og finn fram til den kategorien du ønsker å ligge i. Gå så til "registrer ny"-menyvalget og fortell Kvasir om ditt nettsted.

5

Registrer deg i Yahoo Norge

Gå til www.yahoo.no og finn fram til den kategorien du ønsker å ligge i. Gå så til "foreslå en site"-menyvalget og fortell Yahoo om ditt nettsted.

6

Registrer deg i Alta Vista

Gå til www.altavista.com og menyvalget "submit a site" nederst. Du trenger bare fortelle Alta Vista om webadressen din, så gjør den resten selv.

7

Registrer deg i Lycos

Gå til http://www.lycos.com og menyvalget "Kontakt" nederst på siden. Du trenger bare fortelle Lycos om webadressen din, så gjør den resten selv. 

8

Registrer deg i Fast

Gå til Fasts søkeside www.alltheweb.com og menyvalget "Submit Your Site" nederst. Du trenger bare fortelle Fast om webadressen din, så gjør den resten selv. 

9

Registrer deg i digitoday

Driver dere med media, teknologi, finans eller telekom? Gå til digitodays oversikt over norske bedrifter og se hva slags informasjon de pleier å legge ut om hver bedrift. Send så en epost til redaksjonen og fortell dem om ditt selskap.

10

Tips portalene

Forbruker-startsider eller portaler du bør tipse om ditt nettsted er Start, Enter VG, ABC Startsiden og Hjemmenett. Er du heldig legger de ut en link på sine sider. 

I tillegg er det sikkert bransjemagasiner eller -portaler for ditt fagfelt som du kan tipse om URLen din.

11

Glem andre søkemotorer

For norske nettsteder holder det for fleste formål med disse søkemotorene.

Har du derimot et engelsk nettsted med en internasjonal målgruppe, bør du investere i et program som AddWeb eller Webposition som kan registrere deg i hundrevis av søkemotorer automatisk.

12

Analysér resultatet

Kom tilbake til søkemotorene og portalene etter noen uker og se hvordan registreringen gikk, og hvor høyt opp på søkeresultatene du kom.

Hvis noen lover å legge ut en link uten å gjøre det, så følg dem opp med høflige purringer. Alle i denne bransjen har mye å gjøre.

Kilde: Estrategi