Annonseprisstrategi for små nettsteder
Hvilken pris skal du ta for annonser hvis du har et lite nettsted?

I forrige uke fikk vi et interessant spørsmål fra en av våre lesere. Hun hadde et nettsted med drøyt 10.000 månedlige sidevisninger (på vei oppover), var blitt kontaktet av en potensiell annonsør og lurte på hvilken pris hun skulle tilby.

Det er mange rundt omkring i samme situasjon i landet, så vi gjengir vårt forsøk på råd her.

Nettstedet hadde ganske mange annonser for ulike affiliate-programmer administrert av Tradedoubler. Regelen er at jo flere annonser på et nettsted, jo mindre blir oppmerksomheten og klikkraten - altså verdien - for den enkelte annonse. Siden annonser gjennom Tradedoubler ikke gir den helt store inntekten, foreslo vi å redusere slike affiliate-annonser til et par stykker på hver side. Dermed blir annonsene som selges direkte til annonsør mer synlig og mer verd for annonsøren.

For et nettsted med lite trafikk i dag men med en forventet vekst framover, kan det lønne seg å selge en fast annonseplass for et lengre tidsrom, prise inn en forventet vekst og prøve å overbevise annonsøren om å satse på nettstedet og vekstanslaget. For et nettsted med et noenlunde profesjonelt design, 10.000 månedlige sidevisninger i dag og forventet 40.000 om seks måneder, en smal lesergruppe som treffer potensielle annonsører midt i målgruppen, kan man f.eks. tilby en fast plass på alle sider for de neste seks måneder for kr 10.000.

Det gir sikkert en dårlig timebetaling i forhold til all jobben med nettstedet, men vil dekke de fleste utgifter til serverleie og annet småtteri, og en liten ferie til syden.

Hvis annonsøren derimot nekter å se på annet enn dagens trafikktall, selv etter at du har ramset opp alt hva du planlegger å gjøre for å forbedre tjenesten og innholdet og skape mer trafikk, gjør du lurest i å selge annonsene i løs vekt (pr. visning), og sende faktura etterskuddsvis hver måned for antall viste annonser.

Kilde: Estrategi